Închide

Ce vrei să cauți?

Ce se întâmplă cu vocile când se sting reflectoarele de la Vocea României sau X-Factor?

the voiceVăd că prind de minune show-urile descoperitoare de talente muzicale, The Voice sau X-Factor. Sezoanele curg, spectatorii se adună ca la urs și, de pe margine, sparg semințe și sms-uri de un euro plus TVA. Nu neg, mai toți cei care ajung în fazele finale ale respectivelor show-uri sunt de un talent frumos. Chiar și eu mă mai uit  pe final, când se mai rarefiază aerul și se mai cern vocile.

Dar ce se întâmplă cu vocile astea superbe după ce se termină sezonul show-ului cu pricina? Ce se întâmplă după ce televiziunea își colectează banii de la sponsori și de pe sms-urile votanților? Unde se duc vocile care ne-au încântat auzul pe niște piese internaționale sau autohtone?

Păi.. e simplu. Câștigătorul își primește suma de bani pusă inițial la bătaie de un X sponsor, care are grijă să își pună logo-ul pe fiecare bancnotă.  Va mai primi un contract pe o hârtie subțire, la o cunoscută casă de discuri, care va avea grijă să îi facă un album din firmiturile rămase din pauza de masă a unui compozitor autohton: Moga, vreunul din întreprinderea HaHaHa (mă rog, aici depinde cu cine are contract televiziunea care a organizat show-ul). Cât despre ceilalți participanți, nu se va întâmpla mare lucru. Probabil vor fi luați prin concerte de șefii echipelor în care au cântat, vor mai presta prin vreun bar din Centrul Vechi cu afiș la intrare “Aici cântă Vasile de la Vocea României”, sau pe la vreun eveniment corporatist, pentru care nu au fost bani de Smiley sau Antonia.

Per total, nu se întâmplă mare lucru cu niciunul. Vor rămâne cățeii de casă ai trustului care a organizat show-ul, vor merge pe la evenimentele la care are interes trustul, vor mai cânta pe la Revelioanele trustului, vor mai pișca vreun featuring cu vreun artist român care caută vizualizări pe YouTube… nimic spectaculos. Asta pentru că trustul s-a folosit destul de ei, a adunat puncte de rating când rula emisiunea, gata combinația. Urmează alt sezon, altă audiență, alte semințe și sms-uri de spart. Se caută alte voci care să entuziasmeze telespectatorul să se dea cu părerea precum un specialist veritabil. Vezi Andrei Leonte, despre care nu am mai auzit nimic.

Mai sunt și cazurile în care talentul câștigător al unei emisiuni se îmbată prea repede cu apa rece a showbiz-ului. Mă uitam la Ștefan Stan, zilele trecute la un eveniment. Omul bântuia pe acolo de parcă era Frank Sinatra, asta pentru că a pus mâna, la un moment dat, pe trofeul unei emisiuni de gen, a fost băgat în seamă de Smiley și Velea cu o piesă  bună, care a strâns vreun milion și jumătate de vizualizări (cu tot cu clip) pe YouTube, a cântat pe la Măruță și apoi a plâns pe nu știu ce canapea, din dragoste, pe la o emisiune de cancan. Pac! Cam atât. Va scoate un album puzzle din piesele de duzină HaHaHa și gata combinația.

Din câte observ eu de pe margine, și în industria muzicală e plăcinta mică. Chiar și vedetele deja consacrate aici se chinuie să iasă în față cum pot: Delia se face bărbat în clip, HaHaHa-ul face piese cu influențe manelo-reggae-hip-hop (cu asta e obișnuit românul, hai să îl combinăm pe Jay-Z cu Nicu Paleru și iese Ruby cu Pacha Man: “ești băiat de bani gata și ai MELEU, boss”). Imaginați-vă cam cât de greu e ca un talent d-ăsta de la Vocea României sau X-Factor să facă rahatul praf în România. Lui Guess Who, care (în opinia mea) este cel mai bun textier din România, i-au trebuit vreo 5 ani să iasă la lumină. E greu ca un talent să facă succes în România, are nevoie de un marketing senzațional de bun și de niște oameni care să creadă în el. Rar așa ceva. Ceea ce ne duce la compromisuri. Și talentele, de cele mai multe ori, nu sunt dispuse să facă multe compromisuri.

Nu că aș compara ciorbele, dar, în final, vă las cu o voce senzațională descoperită la The Voice, în SUA, și cu întrebările: “Care sunt șansele ei de afirmare în industria muzicală monstru din State?”, “Vom mai auzi de ea?”..

Abonare la newsletter

Primesti pe email cele mai noi articole.

18 comentarii Adaugă comentariu

  1. Treaba cu Leonte e mai specială. El are lipici la puștime, de-aia e foarte posibil să nu fi auzit de el. Sar puștoaicele ca popcornul când îl văd pe scenă. Mai așteaptă un pic să crească și el, și ele și apoi mai stăm de vorbă.

    • #2 Comentariu nou

      Dan, urmăresc destul de atent industria. Cu toate că detest Lala Band, tot îmi trece zilnic pe la ureche ceva despre ei. Leonte nu mi-a sărit deloc în ochi.

    • LaLa Band are ditai trustul in spate. Leonte are managementul lui, doar ce mai apare din cand in cand pe la Antene.

    • #4 Comentariu nou

      Păi fix despre asta ziceam și eu în articol. Trustul (Intact în situația asta) uită de el.

  2. #5 Comentariu nou

    Chiar ma gandeam zilele trecute la un subiect oarecum tangential cu ce spui tu.
    M-am uitat pe youtube la cateva coveruri facute la piese de actualitate gen: Rihana-Stay sau Pink-Give me a reason si am observat ca sunt foarte multi care fac coveruri filmate semiprofesionist (cu lumini, cadre, etc) si le posteaza pe youtube ajung la peste 1 mil de vizualizari.
    Avand acces facil la lectii de canto, medii de promovare (TV-concursuri, youtube) si cu intregul trend american “if you can dream it, you can do it”, au aparut extrem de multe voci care pot fi luate in seama. la nivel de compozitie nu am vazut inca invazia asta, insa nu cred ca va dura mult pana acolo.
    Asadar mi se pare ca la fel ca si in alte domenii industria muzicala se niseaza si artistii adevarati se vor mentine in preferintele maselor prin “inovatia” continua si rapida, sustinuta cu eforturi nu tocmai mici. Efort pe care, ca producator, nu il poti depunde pentru vocile de la concursuri, cateodata nici macar pentru castigatori.

  3. #7 Comentariu nou

    Mie imi plac mai mult preselectiile :)
    Asta e, fiecare se descurca cum poate. Sunt multe voci bune, dar nu e obligatoriu sa ajunga toti cunoscuti. Eu cred ca emisiunile astea nu sunt facute pentru voci sau ca sa descopere talente, sunt facute doar pentru show, distractie.

    • #8 Comentariu nou

      Mandea, show-ul ca show-ul, dar faptul că oamenii votează înseamnă că ei vor să audă talentele astea pe radio. E păcat să le descoperi și să le lași pradă timpului.

  4. Lui James Arthur, câştigătorul X-Factor UK în 2012, îi aud de 2-3 ori pe zi piesa (un cover) la radio. Deci se poate. De fapt, se poate şi la noi. De departe, cel mai realizat e Alex Velea. Că eu îl detest e una, dar omul, dacă vă amintiţi, a câştigat Star Factory (Prima Tv) prin 2003.

    • #10 Comentariu nou

      Bloodie, da, dar Alex Velea reintrase în anonimat și după ce a câștigat. A avut noroc cu Smiley, care l-a combinat la ce urma să devină HaHaHa Prod.

  5. #11 Comentariu nou

    si dupa ce a cantat fata asta de mai sus… sa vina frate morar “patrunjel” mihai si sa ii bage epica faza: Da ce, de meodii moderne nu ai auzit? de marooooon 175 si de guta 2013? ce canti tampenia asta expirata? :))

  6. #14 Comentariu nou

    Guess Who cel mai bun textier :))

    • #15 Comentariu nou

      Cum am și zis/ scris.. este umila mea părere. Ai alt nominalizat? :D

    • #16 Comentariu nou

      Robin Proca de la Robin and the Backstabbers, de exemplu, sau moldovenii de la Carla’s Dreams.

    • #17 Comentariu nou

      Da, Robin and the Backstabbers au textele la ei, însă Carla’s Dreams mi se pare exagerat.

Adaugă comentariu