Ultimele update-uri pe care și le-a făcut Facebook sunt imense. Reactions și Live Videos sunt niște mișcări care duc la un alt nivel comunicarea pe rețeaua de socializare markzuckerbiană.

Cu Reactions, utilizatorii își pot exprima mai bine ce simt vizavi de o postare, iar algoritmul din spate își va da seama ce impact emoțional are o postare. Da, încă nu se folosesc la fel de mult precum Sfântul Like, dar chiar dacă postarea are doar două Haha-uri și un Wow, tot este mai bine decât un Like banal, în contextul în care utilizatorii dau de obicei Like chiar și la postările despre întâmplări mai puțin fericite.

Cu Live Videos, Facebook scoate noțiunea de “Videochat” din zona de vulgar și o aterizează în News Feed, dându-le utilizatorilor posibilitatea de a-și transforma profilul de Facebook într-un Live Reality Show. Nu este genul de tip de conținut care va fi îmbrățișat de toată lumea, cel mai probabil vor fi 1% creatori de Live Videos și 99% de consumatori. Live Video este un fel de vorbit în public și știm foarte bine că nu multă lume se simte confortabil să facă asta. Chiar și așa, este un instrument mișto de jucat pe Facebook, atât pentru oameni, cât și pentru branduri.

Oricât de tari sunt cele două jucării de mai sus cu care a venit Facebook, există una proaspăt activată în aplicația mea de iOS care este cu mult peste ele. Poate sunt eu exagerat de entuziasmat când zic asta, dar cred că este cea mai importantă mișcare a Facebook-ului de la introducere News Feed-ului încoace.

Este vorba despre update-ul Search-ului care de acum înainte îți caută cuvinte în toate postările publice de pe Facebook. Îți permite să filtrezi căutarea în funcție de prieteni, locație, dată și chiar îți caută cuvintele respective pe o pagină sau pe profilului unui prieten anume. Și când zic “dată” mă refer la faptul că găsești postări care conțin cuvântul ăla chiar și din 2011.

Eu de exemplu am găsit postările astea din 2011 în care eram menționat fără tag. Pur și simplu cineva a scris “Mariciu” pe Facebook, iar Search-ul mi-a livrat postarea respectivă:

Facebook-Search-Mariciu-2011

Momentan mie mi-a implementat Search-ul ăsta doar pe mobile, în aplicația de Facebook de iOS. Din vorbă în vorbă cu Răzvan Baciu, mi-a zis că el are Search-ul ăsta de luni bune.

Ce mi se pare atât de extraordinar?

Păi faptul că Facebook a interconectat toate postările publice ale utilizatorilor (un număr pe care nu pot să îl percep mental) și ni le pune la dispoziție, la un Search distanță. E ca și cum a fost creat un Google în interiorul Facebook.

Cum funcționează?

Să zicem că vrei să cauți cuvântul “bătăuș”. Îi dau cu search, “tap to search Facebook” și îți apare în primă fază Top, dar poți să selectezi “Latest” să vezi ultimele postări publice care conțin cuvântul respectiv sau să te duci în colțul din dreapta sus să selectezi să vezi postările publice ale prietenilor tăi care au postat cuvântul respectiv. Mie, de exemplu, mi-a livrat o postare a lui Doru Panaitescu din data de 20 ianuarie:

Facebook-Search_Bataus

Am testat și filtrul de căutare pe pagini după un cuvânt și am făcut-o pe pagina lui Mircea Badea (chiar el). Surpriză, chiar mi-a returnat rezultatul corect de 100 de puncte. :)

Facebook-Search-Mariciu-MirceaBadea

Acum imaginați-vă ce pot face brandurile cu un asemenea tool?

Am luat de exemplu cuvântul “Pepsi” și m-am pus pe căutat. Am pus filtru pe București (nu am reușit pe România pentru că îți cauta “Places” – poți să cauți dacă cineva a dat check in în Lidl și a zis ceva de Pepsi) și mi-a găsit o postare de de duminica trecută care conținea cuvântul “pepsi”.

Am zis să testez și mai tare povestea, am pus filtru pe an și am căutat în 2011. Surprize-suprize, mi-a apărut o postare a Dj LaOra de pe 22 septembrie 2011. Facebook chiar “a conectat” la Search și postările din trecut.

Acum imaginați-vă câte crize se pot rezolva din fașă și câte acțiuni frumoase poate face un brand cu fanii lui adevărați. Sau cum un producător de canapele poate găsi imediat un cetățean care scrie pe Facebook să îi recomande cineva o canapea. :)

Facebook-Search-Pepsi

Scurtă concluzie

Misiunea Facebook este ca oamenii să nu mai iasă de pe rețeaua markzuckerbiană. Instant Articles, faptul că articolele se deschid într-un browser de Facebook când ești pe mobil, Live Video și push-ul pe video nativ din Facebook, upgrade-ul pe search, totul vrea să țină utilizatorul acolo.

Upgrade-ul search-ului este un pas important spre un război total cu motorul de căutare Google. La cum arată versiunea asta de search, sunt toate șansele să urmeze niște vremuri interesante cu modificări considerabile de comportament al utilizatorului care caută ceva pe Internet Facebook. :)

P.S. La ce vă duce cu gândul proaspătul Messenger Code pe care l-au lansat recent? :)

snapchat-style

Abonează-te la vlog-ul meu zilnic aici. Rămâi conectat cu ce mai scriu: Dă-mi un Like aici!

1 comentariu Adaugă comentariu

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.