Închide

Ce vrei să cauți?

Pentru o viață sănătoasă, evitați generalizările

În ultimele zile s-au lovit de mine oarecum indirect două generalizări care m-au urzicat suficient de mult cât să scriu articolul de față.

I:

Prima a fost cea cu clujenii care s-au simțit deranjați de Untold Festival. Am umblat teleleu prin Cluj timp de cinci zile și am fost prin multe dintre zonele lui: de la baruri de cartier, la cafenele de mall. Am interacționat cu zeci (poate sute) de clujeni de toate vârstele în afara festivalului, fie că vorbim de taximetriști, vânzători, chelneri epuizați, paznici sau de “civili”, cu care mai schimbam o glumă la coadă la magazinul de cartier. Vă zic sincer că în afara tipului care a scris articolul de pe Sereniti eu nu am văzut clujean ofuscat pe faptul că toată atenția țării a fost concentrată pe orașul lui, care a fost inundat de râuri de oameni din toate colțurile țării/lumii. Clar există și oameni nemulțumiți de agitația creată, dar tind să cred că nu au fost chiar atât de mulți din moment ce am fost acolo și nu m-am întâlnit cu vreunul care să chițăie.

II:

A doua generalizare a fost surprinzătoare și m-am intersectat cu ea într-o benzinărie, la obișnuita coadă de la baie. Un tip care vorbea despre articolul clujeanului nedormit a sărit imediat în zona de blogging și își susținea cu ardoare ura față de bloggeri, care sunt plătiți să recomande produse și servicii de rahat. După cum generaliza cu grație flăcăul nostru, toți bloggerii sunt sclavii banilor și recomandă orice mizerie pentru suma corectă. Părerile lor nu merită luate în seamă pentru că în spatele oricărei recomandări dintr-ale lor zace o sumă de bani.

Evident, am intrat în discuție ca Titanicul în aisberg și l-am rugat să îmi dea exemple de bloggeri care fac asta. Răspunsul lui a gravitat în jurul “fabuloaselor” și a lui Otravă. Omul nostru era foarte dezamăgit că respectivele personaje recomandă tot felul de localuri în ultima vreme în condțiile în care acestea sunt de toată jena: mâncarea este proastă, iar prețurile nejustificate. Că se simte trădat din moment ce articolele respective sunt lipsite de semnalizarea faptului că articolul este plătit, iar el o ia ca pe o recomandare sinceră din partea bloggerului.

Degeaba i-am explicat că sunt bloggeri care își semnalizează articolele plătite, că avem un blogger care a făcut Turul Burgerilor pe banii lui, că există posesori de blog care nu se feresc să scrie părerea sinceră despre un brand, chiar dacă au colaborat cu respectivul brand în trecut.

Ce e de făcut?

E datoria clujenilor care au fost mulțumiți de Untold Festival să iasă în față și să spună că nu toți sunt nedormiți și supărați cât să scrie articole pe interneți. E datoria bloggerilor care fac lucrurile profi și care au păreri care nu se schimbă după cum bate vântul de bani să crească și să aibă mai multă vizibilitate decât cei care generează dezamăgire în rândul cititorilor și ură în momentele dificile în care se stă la coadă la baie în benzinărie. :)

Cât despre cititorii de bloguri și pasionații de generalizări, ei trebuie să înțeleagă că, pe planeta asta, pe cât suntem de mulți, pe atât suntem de diferiți. Nu mă refer neapărat la culoare și la forma ochilor, cât mă refer, la gradul de rezistență la gălăgie, la felul în care vedem strategia de creștere a unui blog sau a unui oraș. Știu că sunt comode generalizările, știu că mai facem uz de ele când vrem să facem o glumă semi-diabolică de genul “femeile nu știu să conducă” sau “ardelenii sunt lenți”, dar eu propun ca în momentele tensiionate, când ni se umflă venele din jurul tâmplelor, să încercăm să renunțăm la ele.

facepalm-sopranos-style

———————————————————————————————-

Rămâi conectat cu ce mai scriu: Dă-mi un Like aici!

Abonare la newsletter

Primesti pe email cele mai noi articole.

4 comentarii Adaugă comentariu

  1. Eu mi-am dus partea de bătălie cu haterii :) Am luat apărarea festivalului ăstuia până-n… aisberg, vorba ta!

  2. #3 Comentariu nou

    Să-ți dau eu un exemplu. Blogărul X descrie experiența lui (din context reieșea faptul că a fost invitat acolo, nu neapărat că l-a plătit cineva pentru a se deplasa și/sau a scrie despre) la restaurantul Y. Super fain, mâncarea bună, locul mișto, lumina mai bună decât a soarelui, parcă și smântâna era mai smântânită decât aia din comerț. Comentatorul Z, cu politețe își exprimă mirarea față de recomandarea blogărului, pe motiv că a avut diverse experiențe neplăcute în acel local și că nu prea-i vine a crede că o fi așa fain. Blogărul răspunde foarte plastic ”Nu știu, eu când am fost a fost ok”. Mărturisesc că mă irită atitudinea asta pentru că vine pe un fond de superficialitate. Măcar de ar fi mers blogărul de 3 ori acolo, indiferent cine ce a plătit.

    Ei, pentru fiecare Radu cu turul lui există 10 blogări cu atitudinea din exemplul meu. Dacă e să o luăm cu generalizarea da, putem generaliza liniștiți, acoperiți statistic. Dacă blogul lui Radu merită menționat, să-l menționăm, că e mult mai bine decât să băgăm o majoritate sub preș. Asta nu înseamnă că așa zisa blogosferă nu e slabă. Excepțiile ridică calitatea unei majorități.

Adaugă comentariu