Ze List a făcut o scurtă analiză a primelor 1000 de pagini (ca număr de fani) de Facebook din România. Concluziile sunt clare: engagementul a scăzut considerabil.

Luna trecută a trebuit să refac strategia pe două dintre cele cinci pagini de brand pe care le administrez pe Facebook. Tot atunci am făcut un research și am analizat puțin datele din toate rapoartele pe care le-am făcut de-a lungul timpului. Astfel am ajuns la următoarele concluzii, care vor explica puțin de ce s-a ajuns în situația pe care au expus-o oamenii de la ZeList:

1. Facebook a meșterit mult la algoritmii de afișare a postărilor paginilor în News Feed-ul utilizatorilor.

Sub pretextul protejării utilizatorilor, ca aceștia să nu fie bombardați cu sute de mesaje ale paginilor cărora le-au dat like, Facebook a tăiat mult din reach-ul organic al postărilor paginilor.

Ca să vă dau un exemplu, o pagină pe care o gestionez atingea organic la începutul anului, în ianuarie-februarie, în medie 2000 de utilizatori cu o postare. Pe atunci, pagina avea în jurul a 20.000 de fani. Asta însemna un reach organic de 10%. Luna trecută, când am decis să schimb strategia, pagina respectivă avea aproape 90.000 de fani, iar reach-ul organic al unei postări gravita în jurul a 1000 de utilizatori. Implicit, nici interacțiunile nu mai erau ca în vremurile în care postările ajungeau la mai mulți utilizatori.

Ideea e simplă: dacă vrei ca postarea ta să ajungă la toată baza de fani, să ciupească mai multe like-uri, comentarii și share-uri, scoate banul!

2. Sunt multe pagini pe Facebook și parcă nu mai e la fel de cool să dai like unei pagini de brand

Dacă în anii trecuți utilizatorii erau încântați să se întâlnească cu Vodafone, Coca-Cola, Ursus etc. pe Facebook, le dădeau like la postări și se bucurau că brandul X le ura un weekend plăcut, făcea o glumă, posta o poză cu un peisaj mișto și te provoca să îți imaginezi cum ar fi să interacționezi cu brandul respectiv acolo, acum e o mare gălăgie în News Feed. O margarină îți zice “neața!”, o cafea vrea să afle ce ai mâncat la micul dejun, un pate de ficat îți urează o zi frumoasă, toată lumea se bagă în seamă. Nu îți mai vine să dai like nici dacă știi că postarea aia a brandului X a fost publicată de un prienten dintr-ai tăi, care se ocupă de pagina respectivă.

Astfel, refuzând să mai interacționezi cu brandurile respective, Facebook ți le scoate din News Feed. Un exemplu haios este faptul că eu nu obișnuiesc să dau like postărilor de pe paginile pe care le gestionez (cum fac aproape toți prietenii care gestionează pagini, mulți dintre ei dând chiar și un share, ca să fie treaba treabă), și astfel am ajuns în situația în care mie nu îmi apar în News Feed postările paginilor pe care le administrez.

Ideea e următoarea: Dacă vrei să rămâi în News Feed-ul oamenilor, trebuie să ai postări interesante, relevante și originale. Și, credeți-mă când zic asta, este foarte-foarte-foarte greu să faci asta, mai ales cu un buget mic.

Desigur, mai este și varianta de a fura poze mișto de pe net, de a pune logo-ul brandului tău peste ele și de a le posta pe pagina ta, dar asta nu spune niște lucruri tocmai bune despre brand-ul tău, având în vedere că este imoral și, mai ales, ilegal. Dacă vreți exemple, întrebați-mă pe privat. Aici trebuie să fiu politically correct.

3. Varianta de compromis este compromisă

În mod normal, aici aș fi tras un fel “concluzia concluziilor“ dintre punctele 1 și 2, venind cu o soluție de compromis cu care rezolvam cât de cât problema filtrării excesive a postărilor.

Aceasta ar fi sunat cam așa: 1. Inventezi o strategie inteligentă de postări. 2. Dintre toți fanii paginii găsești nucleul interesat de astfel de postări, cu ajutorul “Promoted Post”. Cei interesați de postăril tale vor interacționa cu postările și astfel News Feed-ul lor va rămâne “abonat” la ele. 3. Te bați singur pe umăr că ai reușit să găsești o poveste, un target interesat de ea și dornic să genereze interacțiuni și, implicit, engagement.

Dar… Facebook se calicește încă o dată.

Asta pentru că “Promoted Post” este un drog care crește baza de reach dacă faci uz de el, dar care îți taie macaroana odată ce renunți la el, livrând mesajul tău la un număr mult mai mic de fani, chiar dacă mulți și-au declarat prin interacțiune interesul față de postările tale. Obligându-te să bagi în continuare bani. Un exemplu foarte bun găsiți aici, la Arhi, care a pățit-o pe banii și postările lui.

În încheiere vă las cu o foarte mică bucățică dintr-un articol de pe AdAge:

A Facebook spokesman confirmed that the overall organic reach of Facebook posts from brands is in slow decline.

We’re getting to a place where because more people are sharing more things, the best way to get your stuff seen if you’re a business is to pay for it” he said.

engagement rate

 

1 comentariu Adaugă comentariu

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.