Închide

Ce vrei să cauți?

Cum văd eu treaba cu schimbarea News Feed-ului de către Facebook

Mark a anunțat printr-o postare pe profilul personal că le-a pus în brațe angajaților trusa de scule și le-a zis să schimbe una alta în mecanismul News Feed-ului, astfel încât oamenii să vadă mult mai mult conținut creat de prietenii din listă decât cel creat de paginile de Facebook. Țintele principale, paginile publisherilor și business-urilor.

Pretextul schimbării este că au fost făcute studii împreună cu mulți specialiști din mediul academic și a reieșit faptul că oamenii sunt mai fericiți atunci când văd și interacționează cu conținutul creat de apropiați, iar pasivitatea cu care consumă conținutul creat de paginile de Facebook ale publicațiilor nu le face tocmai bine.

Asta pentru că Facebook vrea să îți iei multă dopamină de aici, să ai senzația că asta e “Grădina Edenului” și asta te va face să treci p-aici ori de câte ori îți permite viața offline.

Un clip făcut de Facebook ca să explice bunele intenții din spatele schimbării:

News Feed FYI: Bringing People Closer Together

Posted by Facebook on Thursday, 11 January 2018

 

 

Realitatea este că News Feed-ul a devenit un mediu sufocant, iar “news feed-ul” este cea mai importantă componentă a Facebook-ului. El este fluviul care centralizează toată informația de pe Facebook și o redirecționează cu ajutorul unui algoritm pe retinele oamenilor. Pentru majoritatea oamenilor News Feed-ul înseamnă Facebook, iar pentru unii dintre ei este chiar Internetul.

La prima vedere, sufocarea vine din volumul foarte mare de informații care se bate zilnic să ajungă în feed-ul oamenilor. Dacă facem o analiză rapidă pe noi înșine ca utilizatori de Facebook, să ne dăm seama ce ne dă cu adevărat sentimentul de sufocare, vom realiza că ne este dat de articolele și clipurile publisherilor, care desigur își fac loc în feed pentru că sunt share-uite de prietenii noștri și de paginile pe care le urmărim.

Eu, de exemplu, am fost la pământ cu moralul la finalul anului din cauza volumului foarte mare de știri și postări pe tema morții Regelui, crimei de la metrou și propunerilor legislative pesediste. Toate s-au petrecut în aceeași perioadă și pur și simplu când deschideam Facebook-ul mă lovea realitatea în tâmple.

Probabil dacă vedeam doar pisicuțe, selfie-uri și cereri în căsătorie, altfel tratam o reclamă care încerca să îmi vândă un GoPro. Altfel interacționam cu un clip amuzant făcut de un brand și boost-uit cu cap pe target-ul din care fac parte.

Ce vreau să zic de fapt e că Facebook și-a dat seama că oamenii trăiesc în societăți imperfecte și că frustrările lor sunt alimentate în egală măsură și de fake news, și de real news, iar discuțiile astea se transformă de cele mai multe ori în ceva toxic, care se lasă cu înjurături, report-uri date de mineri digitali și alte chestii care sunt la polul opus față de “Aaa… ce copil drăguț are Miky de la financiar! Love!”, urmat de “Aaa… ce bilete ieftine pentru city brake-ul ăsta la Roma!”.

Un mediu toxic este un mediu “bad for people” – oameni care își vor găsi dopamina în altă parte – și, cel mai important,  “bad for business”  – companii care vor realiza că între discuțiile aprinse despre Trump și Dragnea este greu să vină să le zică oamenilor să fie rebeli și să se bucure de viață cu ajutorul produselor lor. Asta doar dacă nu cumva companiile respective vând un vaccin anti-Trump și anti-Dragnea, dar și acolo ar fi o problemă că s-ar răscula “Martorii Oliviei Steer”.

Facebook vrea să scape de polemici. A fost cool când au făcut revoluții în nordul Africii, dar acum chiar vor doar pisicuțe, bebeluși și să vândă reclame la mâncare de pisicuțe și haine de bebeluși. :)

Ne va izola asta un pic de realitate? Da, dar la finalul zilei Facebook este doar o altă companie listată la bursă care vrea să ne livreze un produs la care să revenim zilnic cu zâmbetul pe buze și să dăm click-uri pe reclame.

Nu este misiunea lui să coaguleze oameni care să dea jos guverne și să oprească extracția aurului de la Roșia Montană. El vrea doar să “Bring People Closer Together” cu dopamină-n creieri și poftă de dat click-uri și reacții la postările sponsorizate de branduri.

Apropo de branduri, odată cu decesul reach-ului organic pe paginile brandurilor și publicațiilor, cei cărora li se va mări bucata de pâine din cuptor vor fi influencerii. Atât profilele profilele personale, cât și pe paginile lor de Facebook cu conținut cu potențial de viral vor deveni piste de aterizare pentru bugetele brandurilor, rămase în aer după ce postările lor de mood vor rămâne și fără cele 10 like-uri pe care le luau.

Sunt convins că sketchulețele și meme-urile amuzante vor rupe în continuare, mai ales că se va mai rarefia aerul din moment ce vor mai dispărea din știrile despre ce pesedist a mai scăpat din/de pușcărie și ce buncăr anti-atomic dacic a mai fost descoperit în munți.

Marea problemă pe care o văd aici va fi modul în care își vor alege brandurile influencerii. Doar în România sunt mii de creatori de conținut către care vor putea fi direcționate aceste bugete, iar mirajul like-urilor generate de ei este destul de mare. Probabil cel mai important filtru al acestor campanii vor fi agențiile. Ele vor trebui să analizeze cu atenție comportamentul influencerilor în online și să vadă dacă setul lor de valori este în aceeași ligă cu cel al brandurilor din portofoliu.

Va fi extrem de păcat ca branduri cu o imagine clădită în zeci de ani să se asocieze cu influenceri nepotriviți, care promovează total alt set de valori. Responsabilitatea oamenilor care vor da ok-ul pe aceste campanii va fi extrem de mare. Iluzia like-urilor poate fi periculoasă.

Revenind la paginile brandurilor, care vor uita ce este ăla “reach organic”, cred că în perioada următoare vor apărea noi tipuri de reclame oferite de Facebook, ceva care să le ofere brandurilor de pe Facebook mai mult decât să boost-uiască o postare de pe paginile lor. Ceva pe stilul Canvas Ads. Facebook este conștient că de aici îi vine banul și nu va uita de mâinile brandurilor care îl hrănesc.

Din ce am înțeles din postarea lui Mark, postarea de pe blogul Facebook și clipul de mai sus, schimbarea va fi vizibilă în feed-urile noastre destul de repede, la fel și în statisticile paginilor de Facebook. Sunt curios cât de mult va afecta și paginile persoanelor publice, asta pentru că sunt tentat să îmi schimb categoria paginii din “Blogger” în “Public Figure”, pentru că mă gândesc că blogger-ul poate fi văzut ca publisher.

Mai am câteva curiozități și vizavi de profilul personal, având în vedere că de acum înainte reach-ul mai mare o să îl am “pe persoană fizică”. Oare followerșii de pe profilul personal sunt considerați prieteni în algoritmul Facebook-ului? Oare vor mări limita de 5000 de prieteni? Oare vor începe brandurile să ne dea add friend pe Facebook? :)

Probabil cea mai mare curiozitate este “Cum va schimba schimbarea asta modul în care oamenii consumă știrile?”. În ultimii ani, ne-am modificat modul în care consumăm știri. Înainte intram noi pe site-uri, eram abonați la feed-uri RSS, dar acum așteptăm să vină știrile peste noi. Stăm la pescuit cu mouse-ul în News Feed.

Ce vom face de acum înainte? Ne întoarcem la scris în browser wwwpuncthotnewspunctro, nu? Eu în continuare folosesc feed-urile RSS, zilnic arunc un ochi în The Old Reader și mă plimb printre sutele de articole, însă utilizatorul normal de interneți cu comportamentul normal va trebui să își modifice din nou comportamentul ca să fie la curent cu ce se întâmplă.

Noi zicem că vor exista în continuare prieteni care vor da share articolelor publicațiilor, dar gândiți-vă că și ei și le luau tot din News Feed. Deci clar va scădea numărul postărilor de gen.

Cel mai probabil, anul 2018 ne va răspunde la toate curiozitățile, inclusiv la cea care implică succesul deciziei luate de Facebook. Rămâne de văzut cât de mult va scădea gradul de toxicitate din News Feed, cum vor găsi brandurile soluții să apară acolo și dacă chiar va crește calitatea experienței unei partide de scrollat și de aruncat cu reacții pe rețeaua markzuckerbiană. Să avem un 2018 bogat în reach și reacții, zic!

Abonează-te la vlog-ul meu zilnic aici. Rămâi conectat cu ce mai scriu: Dă-mi un Like aici!

Abonare la newsletter

Primesti pe email cele mai noi articole.

2 comentarii Adaugă comentariu

  1. Din păcate Mark vrea să încurajeze oamenii care dețin pagini să plătească dacă doresc să vadă ceilalți postările. Newsfeed-ul este plin de postări ale prietenilor.

Adaugă comentariu