Ce ar trebui să facă un influencer în situația asta? | Mariciu.ro

Ce ar trebui să facă un influencer în situația asta?

Meseria asta de creator de conținut pe interneți e foarte dubioasă. În special în România unde am senzația că atunci când românii au fost gătiți în bucătăria divină, Dumnezeu a scăpat puțin mai multă esență de invidie și râcă în rețeta de bază. De aici obsesia națională pentru capra vecinului. Iar mica asta eroare culinară ne face să îi dăm instant în cap oricărui individ care încearcă să se ridice și să deschidă gura. D-asta din toată agitația protestelor la care au ieșit sute de mii de români în stradă nu a ieșit niciun lider puternic la suprafață care să poată vorbi în numele protestatarilor. Ăia capabili au zis “Nu are rost să mă înjure lumea” sau au încercat, și-au luat câteva înjurături și au rămas la cutie.

Un exemplu clar al existenței ingredientului surpriză din rețeta de bază a românului este clipul pe care l-am făcut recent în care am venit cu câteva recomandări de bun simț pentru cei care merg cu trotinetele electrice, ca să nu facă accidente stupide prin trafic. Urmarea clipului a fost că m-au înjurat atât șoferii pentru că le țin partea trotiniștilor, cât și trotiniștii pentru că “Cine ești tu, bă influsăre, să vorbești despre trotinetele electrice?!”. Eu având trotinetă electrică “doar” de vreo 19 luni. Rog a se consemna că am deviat un pic de la subiect ca să ofer contextul ăsta național. Să revenim.

Când ești creator de conținut pe internet sunt mulți indivizi care nu înțeleg ce faci tu de fapt și cum îți monetizezi munca. Iar asta creează frustrare și multe întrebări în rândul indivizilor respectivi. O dată pentru că nu înțeleg de fapt câtă muncă e în spatele conținutului pe care tu îl postezi pe net, iar asta îi face să creadă că sigur e ceva super-ușor de făcut. Că munca în fabrică e mai grea și mai onorabilă decât ce faci tu acolo punând trei clipuri amărâte pe internet și pozându-te cu o bere în mână la Neversea. Oricine poate face un live cu telefonul în ziua de azi, oricine poate face o poză amărâtă pe care o poate filtra într-o aplicație de tip Snapseed sau VSCO. Nu-i așa?

Pe lângă asta sunt și mulți “influenceri” d-ăștia care au clonat singuri sau ajutați de vreo casă de management rețeta prostituției din industria muzicală. Prostituție d-aia de tipul accept orice campanie fără cap, coloană vertebrală și coadă, așa că “Iau produsul în mână în fața oglinzii de la baie și zic: – Beți brandul X!”, încasez banul și mă doare în cot de amețiții ăia care mă urmăresc pe internet.

Așa că nu ai tocmai cel mai fin context să fii creator de conținut “full-time”. Asta pentru că, oricât de mult ți-ai dori ca toată lumea să vadă că tu ai o strategie în spate spre deosebire de amețiții ăia care se pozează fomist cu brandul X în oglindă, tot se va trezi vreunul să îți trântească cineva un “Du-te la muncă, bă!”, care desigur e scris într-o formă modernă de analfabetism funcțional de tipul “DUTE L-A MUNCA BA!!!!”.

Bun. Acum că am oferit contextul larg al poveștii cu creatori de conținut, zâne și comentatori frustrați, hai să aduc în discuție și motivul principal pentru care ne-am adunat cu toții astăzi aici. Mai exact, am o dilemă care mă roade oleacă de ceva vreme și pentru care am găsit acum momentul perfect să o supun autopsiei publice.

Principala sursă de monetizare a unui creator de conținut pe internet este colaborarea cu brandurile. Asta pentru că banii din YouTube sunt o sursă ignorabilă dacă nu faci vizualizări de zeci de milioane, uneori în trending cu ajutorul indienilor. De Patreon nu are rost să vorbim într-o țară care percepe divertismentul video ca fiind un bun public, asta pentru că am crescut cu toții cu oDC și Torrente. Cât despre donațiile pe Twitch, putem fi de acord că alea se aplică în special vloggerilor de gaming.

Așa că până la urmă brandurile îți susțin financiar munca. Comunitatea te susține cu vizualizări și like-uri, iar tu te autosusții muncind zi de zi la conținutul ăla care uneori e branded, alteori nu este branded. Ideea e că, atunci când e branded, trebuie să găsești rețeta care să placă și la comunitate, dar să transmită și ce vrea brandul de fapt. Important e să ai câteva principii care să te țină departe de prostituția aia despre care scriam mai sus și să fii suficient de creativ cât să faci chestii interesante pentru comunitatea ta.

Eu, de exemplu, caut ca în aproape orice colaborare branded să fac niște lucruri interesante care să aducă un plus de informații comunității mele. Dacă, după clipul ăla branded, oamenii au rămas cu un strop de informație care să îi inspire să facă ceva frumos cu viața lor, asta în timp ce am adus și brandul cu beneficiile lui în poveste, eu mă declar fericit.

Pe lângă asta, am o metodă sinceră de filtrat brandurile cu care colaborez, iar metoda se numește “Eu folosesc sau aș folosi produsele brandului respectiv?”. Dacă da, atunci începem treaba și #facemfrumos.

Însă ce te faci când tu ai o colaborare de câțiva ani cu un brand, iar brandul respectiv este pe marginea unei crize de comunicare și apar câteva voci care te urechează pe tine, ca influencer, pentru că ai recomandat de-a lungul timpului brandul respectiv?

Caz concret: Haff.ro, cea mai mare firma de închirieri autorulote de pe la noi, trece zilele astea printr-o ușoară criză de comunicare. Niște oameni au chemat ProTV-ul să facă un pic de agitație pentru că rezervaseră o autorulotă cu 4+2 locuri și au primit una 2+2 locuri. Ei susțin că Haff i-a pus în fața faptului împlinit, dar Haff susține că oamenii nu au confirmat rezervarea autorulotei 4+2 prin simplul fapt că nu au plătit garanția în momentul primirii proformei, așa cum scrie în contract. Cel mai probabil OPC-ul va interveni în poveste, dacă indivizii vor face plângere și vom afla cum a fost faza de fapt. Haff a dat un comunicat de presă destul de clar în direcția asta, dar tot în mâna statului stă rezolvarea.

Bun, acum intru eu pe fir. Eu colaborez cu Haff de peste 2 ani. Le-am cerut o autorulotă pentru 8 zile acum doi ani, ca să fac Turul României Cu Autorulota, ca apoi să înscriu proiectul la Webstock, să câștigă și să o cer pe Ioneasca în momentul ridicării premiului, adică fix când se aștepta mai puțin. Eu le-am cerut un discount, iar ei au fost atât de fini încât mi-au dat autorulota gratis. Ei bine, gratisul ăla s-a transformat în 10 vloguri și alte zeci de postări în care erau menționați și, conform spuselor celor de la haff, au primit sute de cereri de ofertă.

De atunci și până astăzi am mai fost de multe ori cu Haff în escapade pe care le-am documentat pe vlog, într-una dintre escapade am și plătit pentru că am avut un intermediar și am vrut special să văd cum e procesul când vii pe banii tăi, iar oamenii de la haff mi-au atras atenția că e plăcerea lor să îmi ofere fără niciun cost autorulota, iar asta m-a ambiționat să creez un conținut și mai fin ori de câte ori mergeam cu autorulota în escapadele ionesciene. Legea lui Om în acțiune, cum ar veni.

Pot spune cu mândrie că am dezvoltat o relație de prietenie cu această companie, o relație care depășește granițele unui simplu barter. Asta pentru că mi se pare că oamenii de la Haff sunt super-profesioniști, iar experiențele cu autorulota sunt magice și generează un număr exagerat de vizualizări (cel mai vizualizat clip prestat de mine pe subiect are 1,7 milioane de vizualizări, iar media celorlalte clipuri este pe la 100 de mii de vizualizări). Însă probabil cel mai important aspect în toată ecuația asta a relației mele cu Haff este acela că dintre sutele de clienți pe care i-am trimis către cei de la Haff, nu s-a întors niciunul în comentarii sau în mesajele private să mă urecheze că a avut o experiență proastă. Dacă s-ar fi întâmplat asta, aș fi intrat pe fir și aș fi vorbit cu oamenii de la haff să aflu ce s-a întâmplat. Și sunt absolut convins că s-ar fi găsit o soluție.

Bun, acum că am lămurit imaginea de ansamblu a relației mele cu haff și a situației de zilele astea, hai să vă zic unde intervine dilema mea.

În toiul share-urilor știrii ProTV cu scandalul care a avut loc în curtea celor de la haff, am primit link-ul și am fost tras de mânecă în comentarii la diferite share-uri ale acestei știri. Eu fiind destul de mult asociat cu haff, după colaborările expuse mai sus. Aproape că am fost bătut cu tastatura peste degete pentru că nu am sărit la gâtul companiei cu care am colaborat atât de bine timp de doi ani, fără să primesc vreo plângere din partea vreunui membru al comunității mele.

Ei bine, aici e dilema. Ce faci, domnule influencer, într-o situație de gen? Te dezici public de compania respectivă fără ca ea să fi greșit vreodată față de tine și de oamenii din comunitatea ta? Faci pe luptătorul luminii și arunci pe internet ipoteze cu privire la ce s-a întâmplat? Îi iei apărarea și zici că nu are cum să se întâmple așa ceva? Pui mâna pe telefon și îi suni pe oamenii de la haff să îi întrebi ce s-a întâmplat?

Vă zic eu ce am făcut și poate nu am făcut bine, dar măcar sunt cu sufletul împăcat:

Am așteptat să dea haff comunicatul de presă, să văd ce s-a întâmplat din perspectiva lor. Pentru că știm cu toții că o poveste are mai multe fețe atunci când sunt mai mulți oameni implicați.

Aștept să văd ce zice OPC-ul sau chiar și justiția, dacă oamenii din poveste vor intenta un proces.

Scriu articolul de față în care chiar te întreb și pe tine, cititorule, dacă ai fost vreodată cu haff și ai avut o experiență neplăcută.

Strâng cât se poate de multe date despre situație să văd unde stăm de fapt.

Ne-am obișnuit să transformăm Facebook-ul în tribunale publice, unde dăm cu înjurături și cu sentințe în oameni și brand-uri fără să avem toate datele poveștii. Este ușor să te uiți pe pagina unui brand și să vezi că are 20 de recenzii negative și să ne facem o părere despre el, dar nu ne gândim că poate compania aia a avut mii și mii de clienți mulțumiți în anul respectiv, care nu au lăsat un rating pentru că de prea puține ori spunem în general “mulțumesc” și “apreciez munca ta, apreciez serviciile tale”. Pur și simplu ne-o ia tastatura razna doar când am avut o experiență neplăcută sau ne-a supărat careva. Și atunci refulăm pentru toate rahaturile care ni s-au întâmplat în ultima perioada.

Nu sunt aici să le iau apărarea celor de la haff, nu știu dacă au greșit sau nu. Chiar vreau să aflu cum s-a finalizat toată povestea. Chiar o să vorbesc cu ei după ce se liniștesc apele, fix de mine pe capul lor nu au timp acum. Vreau doar să fim mai cumpătați în a da verdicte pe internet și a trage în rușini pe cineva fără a avea toate datele problemei pe masă.

Cum ziceam la începutul articolului, e greu să fii creator de conținut pe internet. La fel cum e greu să ai un business în care interacționezi zi de zi cu oameni. La fel cum e greu să fii om în țara asta în care există multă corupție și nepăsare.

Asta pentru că dacă statul ar fi sănătos și s-ar implica instant când apar neînțelegeri d-astea între oameni și companii, și ar soluționa totul investigând și aplicând legea, noi am fi ocupați doar cum să ne facem viața mai bună, în loc să ne certăm pe net pe tema cine are dreptate.

Într-un stat care nu se implică în viața cetățeanului ca să îi creeze condiții optime de trai și dezvoltare, există doar haos. Haosul ăla pe care îl vedem acum pe străzi cu trotinetele electrice, pentru că nu există o lege în direcția asta, iar șoferii își dau în cap cu trotiniștii pe internet. Haos d-ăsta care a generat articolul de față.

Așadar, tu ce ai fi făcut în locul meu?

9 comentarii

  1. Long story short, depinde cat de prieten esti cu astia. Eu i-as sustine daca ii miros ca sunt ok. Dar nu as sari in avocatul lor.

    Toate cazurile astea, gen cum a fost asta de la protv, da sunt nasoale, au nevoie de raspuns pe masura, dar pentru presa, cat si pentru internet trec in 6 ore.

    Mai rau e daca vreun blogger scrie de ieri nasoale.

    • As fi deschis o bere până trece furtuna. Dacă 1% din clienți se plâng e ok, nu îi poți mulțumi pe toți, dacă procentul sare de 10% e trist. Momentan și eu aștept să văd concluzia, că eram și eu cu ochii pe ei pentru o rulotă 4+2.

  2. Aș zice că un caz izolat nu vorbește despre o companie. Toți facem greșeli. Dacă a fost sau nu adevărat, e prea puțin important pentru noi. Poate că a fost o problemă de comunicare, poate a fost doar neglijență. Se întâmplă la toate casele – și mici și mari. Este corect ca cei care au probleme cu un anumit brand să-și exprime opinia, să povestească experiența pe care au avut-o, dar strict subiectiv. Cei care au fost mulțumiți o să continue să apeleze la serviciile lor. La fel ar trebui să faci și tu. :)

  3. Zi-le și tu ca, pe viitor, înainte să dea comunitate de presă să te întrebe dacă sunt ok cu ceea ce fac, să-ți arate textul. Te pricepi la domeniu, PR, comunicare, crisis management, așa că ar putea să te întrebe măcar în trecere dacă este ok ceea ce ar urma să declare public.

    • Poate n-am înțeles eu întrebarea, dar nu cred că acel comunicat de presă era problema. :))

    • Bro, nu pot să fac eu pe miezul atotștiutor și să le zic asta. Eu o să le zic că dacă îi pot ajuta cu un sfat-orice pe viitor în direcția asta, să dea un semn.

  4. păi, gândirea e așa:

    1. doar la câștig mergem împreună? când e o nasoală, ridici din umeri și spui că nu e problema ta?

    2. vrei să te diferențiezi de mercenari? în momente din astea se vede omul de jigodie. te prefaci că nu știi despre ce e vorba, și apoi faci pe huducaș sau pe predoană, vii curajos după un an și editorializezi pe margine, după ce în timpul scandalului ai tăcut mâlc?

    datoria către comunitatea ta, cea căreia i-ai recomandat produsul, e să o lămurești. pentru că altfel nu e nici o diferență între Mariciu și Bromania. și tu ar trebui să fii primul care te gândești la asta, pentru că detașarea te desensitivizează.

    • @Zoso, da, bine punctat! Putem spune că am făcut asta cu articolul ăsta, nu? :)) Oricum o să fac update la situație după ce aflăm ce s-a întâmplat de fapt și ce decizie a luat OPC și poate chiar și Justiția. :)

Adauga un comentariu

Campurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicata.