Puneți-vă centura de siguranță, pentru că articolul de față este unul serios. 😎

Acum un an postam pe interneți un vlog de la Geamăna, satul din Munții Apuseni care a fost inundat cu steril, în urma exploatării de cupru.

O să pară ciudat că am ajuns să mă citez eu pe mine, dar în clipul respectiv am zis o chestie pe care o susțin în continuare: omenirea a ajuns într-un punct în care nu mai poate renunța la confortul pe care l-a atins prin poluare.

Adică degeaba îi zici cuiva să lase mașina acasă și să meargă cu bicicleta la muncă, dacă el s-a obișnuit cu confortul scaunului mașinii personale. Degeaba îi zici că ambalajele de plastic poluează, dacă nu îi dai o alternativă pe care să o acceseze la fel de comond.

Așa că, din moment ce la confort nu poate renunța, omenirea trebuie să găsească alte soluții ca să își păstreze confortul, dar să scape de poluare, sau cel puțin să o reducă semnificativ. Iar asta implică cercetare. Multă cercetare bine organizată și bine susținută financiar.

Uniunea Europeană se mișcă în zona asta și a lansat European Green Deal, un pachet de masuri care vor ghida Europa spre a deveni un continent cu impact neutru asupra mediului pana in anul 2050. Găsiți aici mai multe informații și în clipul următor:

Însă pariul meu este că o mare componentă din soluție va veni din zona privată, pentru că în zona asta există avantajele marilor corporații. Ele au puterea financiară, logistică și organizatorică să poată face descoperiri serioase în zona asta.

Un exemplu este Nestlé, care a demarat si implementat o serie de masuri care sunt din același film cum The European Green Deal. Găsiți câteva exemple mai jos:

Nestlé a inaugurat anul ăsta Institutul de Științe al Ambalajelor (Institute of Packaging Sciences), în Elveția, primul de acest fel din industria alimentară. Acesta are scopul de a ajuta compania Nestlé să contribuie pozitiv la provocarea globală a deșeurilor de ambalaje din plastic și să ofere soluții de ambalare prietenoase cu mediul înconjurător. De ce au construit ei un Institut pentru ambalaje și studiul lor? În primul rând pentru că așa pot găsi soluții pentru ambalaje care au un impact mai mic asupra mediului și, în al doilea rând, pentru că este una dintre soluțiile prin care până în 2050 Nestlé poate atinge emisii zero. În acest angajament este inclus și obiectivul Acordului de la Paris, al cărei semnatar este și Nestlé, de a limita creșterea tepmeraturii globale la 1,5°C. Mai multe info aici.

Valvert, prima marcă naturală de apă minerală din Belgia, lansează o nouă sticlă fabricată în întregime din PET reciclat (rPET). Această inovație este aliniată angajamentului Nestlé de a face până în 2025 sticle PET care vor conține cel puțin 35% rPET (polietilen tereftalat) și 25% în Europa. Nestlé lucrează deja în parteneriat cu fermierii și comunitățile locale pentru a proteja sursa de apă minerală Valvert din jurul stației sale de îmbuteliere din Etalle. Mai multe info aici.

Nespresso, în parteneriat cu marca suedeză de biciclete Vélosophy, a creat o bicicletă elegantă făcută din capsule de cafea din aluminiu reciclate, onorând astfel angajamentul ambelor branduri in ceea ce privește economia circulară. Bicicletele RE: CYCLE, fabricate în ediție limitată, în numai 1000 de bucăți, din peste 300.000 de capsule Nespresso Arpreggio reciclate, vor fi disponibile începând cu data de 12 august, acestea fiind vândute exclusiv pe platforma online Vélosophy. Mai multe info aici.

Cu alte cuvinte, e nevoie de o explozie de idei și de invenții ca omenirea să oprească hemoragia asta a poluării. E nevoie de o investiție globală pe bază de mulți bani și de multe zeci de mii de ore ca să fie găsite soluții pentru un viitor sustenabil.

Uniunea Europeană are un plan, companiile caută soluții, ar fi magic dacă și noi, oamenii de rând am începe să fim un pic mai atenți. Nu zic să renunțăm la confort și să stăm în beznă, dar putem să stingem lumina acolo unde un bec luminează degeaba o încăpere goală. Putem să luăm o sacoșă cu noi atunci când mergem la cumpărături sau să avem una în permanență în mașină, ca să nu mai trebuiască să cumpărăm clasica “punguță”. Mici pași în crearea unui comportament prietenos cu mediul și cu viitorul nostru.

Să avem un 2020 sustenabil, zic!

(poză din dronă cu iazul de decantare de la Geamăna, județul Alba)